De Route

Actueel: de route is kwetsbaar wanneer het geregend heeft. Het is daarom beter een paar dagen droog weer af te wachten voordat we weer massaal de track op gaan. Er zijn genoeg droge en mooie stukken.

Algemene info

De route 30,6 km lange route wisselt singletracks af met wat rustigere paden. Af en toe delen we een breed zandpad, de rest is speciaal voor het mtb’n. De singletracks zijn divers ontworpen: van supersnel tot technisch met verrassingen. We hebben kuipbochten gemaakt en bunny hops: op volle snelheid kunnen ze een flinke sprong geven:). Ook zijn er 2 extra heuvels aangelegd op NAP hoogte: 4.8m! Oranje bordjes: extra technische uitdaging. De beide hek-overgangen zijn ook te omzeilen via een vee-rooster links en verderop een ‘steep’ (Engelse hekovergang). Neem de aanloop voor een hekovergang in rustig tempo: dat geldt ook voor de ruiterdrempels.

De track is prima in delen te rijden, er zijn in totaal 8 kruispunten waar je eenvoudig kunt verdergaan op de weg terug.. . Dus ff opletten dat je altijd vooruit blijft kijken richting de bordjes.

De route is op te delen in 3 stukken elk zo’n 9 kilometer:

1. Zuigerplasbos (techniek en racen)
  2. Groene Velden Bergbos (klimmetje en kuipbochten)
  3. Overijsselse Hout, Gelderse Hout (smal en pittig)

De start is vanaf de parkeerplaats Gelderse Hout aan de Oostranddreef (op het kaartje is dat 1,5 cm naar boven van de gele startstip, klik op het kaartje voor een grotere afbeelding). Je volgt de asfaltweg richting slagbomen en na ongeveer 100 meter ga je linksaf een bosje in, nog een klein stukje langs het kanaal om daarna via 2 singletracks onder de Runderweg door te gaan richting Overijsselse Hout.
Op de terugweg kom je over hetzelfde fietspad maar volg je de bordjes linksaf.

Op sommige stukken moet je rekening houden met tegenliggers! Die stukken bos zijn te smal om 2 sporen aan te leggen. We zijn wel bezig om die tracks breder te maken. Houdt rekening met wandelaars. Wij hebben niet het alleenrecht op de mtb route. Af en toe delen we een klein stukje track met ruiters, de rest van de track is verboden voor paarden. Het Zuigerplasbos is helemaal verboden voor paarden.

GPS file (rechtsklikken en ‘koppeling opslaan als’ om het gpxbestand te verkrijgen): GPS-Parcours.gpx

Hoe rijd je de route in delen:

Zuigerplasbos

Start parkeerplaats. Over de brede toegangsbrug rechtsaf (plaatje op slagboom). Let ook op de zwarte bordjes met gouden rand: ‘Mooi & Zwaar’. Het rondje is ongeveer 9 km.

Gelderse Hout & Overijsselse Hout

Start parkeerplaats GH. Als je aan het eind van het bos het fietspad bereikt ga je vrijwel meteen weer rechts een laantje in. De bordjes wijzen je de weg. Lengte: ongeveer 9 km.

Groene Velden & Bergbos

Verschillende startplekken zijn mogelijk.
Bergbosparkeerplaats: even de weg ‘bergop’ achter de slagboom volgen en je zit al op de route.
Jagersveld: parkeren in de wijk. De route steekt hier 2 keer de weg over: het rondje wijst zich daarna vanzelf. Deze combi is erg gevarieerd, met een paar fikse klimmetjes en afdalingen. Voor kinderen is het leuk ‘spelen’ in het Bergbos. Door een rondje te rijden kun je extra klimmeters maken. Het laatste afdalinkje is technisch: onderaan linksaf en geen uitloop. Ff oefenen (pas onderaan ook de voorrem gebruiken) en het gaat goed!
Steek de dubbele rijbaan / Binnenhavenweg niet over: dan verdwaal je ook niet. Lengte ongeveer 9 km.

Hekovergangen: Beiden zijn verbreed. Hopelijk is voor iedereen duidelijk dat je er niet overheen hoeft. Er is een overstapje en de 1e kan je via het grote hek links passeren. Techniek: kies de middelste plank en fiets recht er op af. Niet te snel, niet te langzaam maar vastbesloten. Zelfs met nat weer is het dan een peulenschil ipv bananenschil.

Bordjes: Oranje bordjes bij de track geven aan dat het extra uitdagend/pittig is. De groene bordjes zijn voor de ‘normale’ route. In de bossen van Staats Bosbeheer zijn hun eigen ‘huisstijl’ bordjes geplaatst. De stichting is afhankelijk van giften en donaties zodat we de route op orde kunnen houden. De fietsenhandelaren zijn weer goed voorzien van onze merchandise en alles gaat rechtstreeks naar de Stichting en dus naar de track.

Donaties zijn van harte welkom via rekeningnummer NL 12 SNS B 0926 811 371

Het bestuur van Mtblelystad bedankt jullie voor alle gedane donaties. Daarnaast zullen we een extra inzameling gaan houden om de north shores te kunnen realiseren.